کالیبره کردن نرم افزار Maud

کالیبره کردن نرم افزار Maud

اگر قصد آنالیز نمونه‌ی XRD تون رو با نرم افزار Maud دارید بهتر هست که نرم افزار رو کالیبره کنید. البته برای محاسبه درصد فازها نیاز به کالیبره کردن نیست ولی اگر قصد محاسبه اندازه بلورک و کرنش رو دارید بهتره اول از همه نرم افزار کالیبره بشه.

چرا باید نرم افزار رو کالیبره کنیم؟

احتمالا می دونید که پهنای پیک های XRD مربوط به کرنش و اندازه بلورک هست. ولی وقتی تست XRD انجام میشه، دستگاه ها قدری خطا دارن که باعث پهن شدگی پیک میشه. و این پهن شدگی که بخاطر دستگاه ایجاد شده، نباید در محاسبات کرنش و اندازه بلورک وارد بشه.

برای کالیبره کردن نرم افزار ها معمولا از یک نمونه‌ی استاندارد استفاده میشه که آنیل شده و اندازه دانه هاش بزرگ هستن و درون ماده کرنشی نباید وجود داشته باشه. این شرایط باعث میشه که گهنای پیک XRD نمونه استاندارد به شدت کم بشه. و تقریبا میشه نتیجه گرفت که پهنایی که در پیک‌های نمونه استاندارد مشاهده میشه، ناشی از دستگاه هست. البته بهتره از نمونه های استانداردی استفاده بشه که مکان پیک هاشون تقریبا با مکان پیک های ما یکسان باشه چون پهن شدگی پیک ها در زاویه های مختلف 2 تتا با هم متفاوت هستن.

چطور نرم افزار maud رو کالیبره کنم؟

در وب سایت نرم افزار Maud مقاله ای منتشر شده که نحوه کالیبره کردن نرم افزار رو گام به گام توضیح داده. و می تونید از لینک زیر، این مقاله رو مشاهده کنید.

محمد زندی

محمد علی زندی هستم، دانش آموخته در رشته مهندسی مواد. اطلاعات کمی دارم ولی تا اونجایی که زمان بهم اجازه بده، دانسته هام رو اینجا میذارم. امیدوارم یونیکا رو خونه ی خودتون بدونید و از بودن در این خونه لذت ببرید.


مقاله‌های من (80)محصولات من (10)
برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

پر کردن تمام موارد زیر الزامیست